Lamba != Lambda

Tre år är varken långt eller kort, men vad annorlunda allt blev.

söndag, mars 12, 2006

Roxy Roxy Roxy



Som jag nämnde i mitt inlägg om London Calling, köpte jag två album från Tradera (säljaren heter Bluevelvet och kan rekomenderas, även om han lurar till sig lite extra på portot), och det är nu hög tid att berätta om mitt andra fynd. Alla bilder kommer från den fantastiska sajten http://www.manzanera.com/RoxyArchive/ .

Viva! Är Roxy Musics första live-skiva och består av blandat material, inspelat under turnéerna 1973, 1974 och 1975. Jag tycker alltid det är lite knepigt att inleda en relation till musik med live-skivor eller bootlegs. Är man på plats finns artisternas scennärvaro och publiken som ett kognitivt stöd, på ett studioalbum är produktionen genomtänkt och strukturerad utifrån en eller flera tankar. På en liveplatta finns det inget stöd, första gången man lyssnar. Min relation till Roxy Music är ensamt byggd på Sirens och Avalon. Men Viva! är full av riktigt bra musik, dristar jag mig att säga redan nu, även om jag inte riktigt greppat alltihop än.

Brian Ferrys röst är mäktig och dramatisk, mer än mjuk och sofistikerad som senare i bandets karriär. Störst intryck gör introspåret "Out of the Blue" och "Both ends burning".

Missa inte Operation Springsteen!
Listed on BlogShares
Copyright © 2006 [Mord Fiddle w/ friends]